Om

Min profilbild

Ida Gunnarsson

Hej och välkommen till min bligg! Jag heter Ida och är 23 år gammal. Bloggar om min vardag som Socionomstudent, sambo och hästentusiast.

Kings cross

Gårdagen var trevlig, började med att ta Sigrid till parken där en "magic yellow bus" hade kommit. En väldigt bra idé där de kör runt med en gul skåpbil full med leksaker till olika parker och sedan slänger ut alla grejer och låter barn komma dit och leka. Så där lekte jag runt med Sigrid tillsammans med alla mammor, var säkert 20 barnvagnar parkerade på rad utmed gräspätten. Efterniddagen blev ganska lugnt, jag och Karin kämpade på med våra cv:n och sedan åkte Karin och hämtade Elin på dagis och jag och Sigrid var hemma och busade. Hann med att ha en lite trevlig skype med Lisa också! :)

När jag äntligen fått tag på Jennica bestämde vi att jag skulle gå med dem ut på kvällen. Åkte till henne vid 7 tiden och vi hade den lugnaste "förfesten" världen skådat! När vi äntligen gjort oss klara och bestämt oss för att strunta i regnet som vräkte ner utanför så gick vi mot tåget. Vi hade turen med oss så både regnet, åskan och blixten hade slutat när vi kom ut. Mkissade tåget till kings cross precis då biljett automaten inte ville rktigt samma saker som vi ville, detta resulterade i att vi fick vänta ca 20 min... Väl framme i kings cross möttes vi av en gata a la någon partystad utomlands, var lite Gran canaria/Teneriffa känsla på den. Då vi läst att Kings cross är den stadsdel där droghandeln och prostutition är som störst sneglade man lite misstänksamt mot tjejerna i kortast klänningar... Började på ett ställe som hette Boboroun eller ngt likande, helt okej, ganska stort men vi tröttnade snart och gick vidare till Moulin Rouge, ett mindre ställe med en hel del folk. Drack en äcklig tequila shot, jag kan verkligen inte känna smaken av tequila längre efter den Margarita drinken jag betällde i Play del Ingles första kvällen... Gick tillsist till ett ställe som jag inte kommer ihåg namnet på, vi hade hoppats på en "tredje gången gillt" men tyvärr var detta det sämsta stället, helt tomt på folk och där alla var var det 40+ are som höll till i spelavdelningen. Gav upp och gick tillbaka till Borbouron ställlet, väl där vara alla ganska trötta så det blev en kort visit innan vi bestämde oss för att ta en taxi hem. Stannade en liten stund hos Jennica innan jag gick upp mot bussen som skulle gå 02.11, den kom aldrig... Först 02.40 lyckades en buss pallra sig fram så jag kunde åka hem, jag tycker verkligen inte om systemet de har är på bussar och tåg... Inte det minsta. Nu har jag iallafall provat att ta mig fram på alla olika sätt det går här, tåg, buss, taxi och färja.
Var hemma igen strax efter kl 03.

Så, dagens lärdomar blev;
1. Vi borde kanske prova något annat ställe att gå ut på nästa gång, Kings cross var förmodligen lite speciellt.
2. Det kan regna i Australien med, det kan dessutom regna rikitgt mycket!
3. Jag tycker inte alls om upplägget på bussar och tåg här. Varför ska tågen sluta gå mitt i natten och ersättas av bussar som inte kommer.
4. Jag och Jennica kan ha väldigt kul ihop!
5. Svenskar borde ta efter lite av den artighet världen runtomkring har. Vem man än pratar med, taxichaffören, tanten i kebabkiosken, mannen jämte en på busstationen eller killen som går av på samma busshållplats så är alla så underbart trevliga! Vi svenskar borde sluta vara så förbaskat instängda i oss själva och börja prata med folk runtomkring oss!
6. Jag gillar verkligen Sydney!

Enda bilden från kvällen

Kommentarer
Postat av: Lisa

Stolt över min lilla Ida som är så duktig och kan ta sig runt alldeles själv!! Haha, skämtar bara men kom inte på något roligt att skriva. Det var kul att prata med dig med, ska försöka ta reda på mer skvaller till nästa gång! =) Du kan i alla fall få se mitt nya boende!

2009-10-03 @ 09:42:34
Postat av: Jennica

Har du ända tills igår inte tyckt att vi har haft kul ihop? :O



Haha nästa gång blir det förmodligen roligare. Tack för filmkvällen idag, mer sånt! ;)

2009-10-03 @ 15:46:02
Postat av: marianne ödh

Hej Ida!



Trevlig att läsa din blogg. Tog lite tid innan jag kom på hur jag skulle komma in på sidan. Kan det vara åldern? Du är så långt borta men ändå så nära.

Här hos oss behövs ingen solskyddsfaktor +30. Här är det regnkappa och ett hårt tag i hatten om man ska ge sig ut.

Har idag varit med din mamma på invigning av Onyx nya träningslokaler vid Knalleporten. Kristoffer hade uppvisning tillsammans med "cykelkompiser". Tyvärr var det så regnigt att det inte gick att cykla ute. Vi fick titta på dom inomhus.

Vid hemkomsten bakade jag kanelbuller. Finns de att köpa hos dig eller får du baka dom själv? Du bor ju hos en svensk familj. Blir det svensk husmanskost eller nationalrätter i Australien?

Vilken förmån att kunna vara där. Njut av tiden du är där. Många hälsningar från Marianne(Ödh).

2009-10-03 @ 21:48:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0