Om

Min profilbild

Ida Gunnarsson

Hej och välkommen till min bligg! Jag heter Ida och är 23 år gammal. Bloggar om min vardag som Socionomstudent, sambo och hästentusiast.

The great barrier reef!

Okej. hoppar lver lite dagar har men vill inte glomma och saga att vi akte pa en krokodiltur och sag massa vilda kokodiler upp i Cape, den storsta var 4 meter lang och vagde 400 kg!

Nu till idag, vi var ute i stora barriar revet och dok idag!! Antligen kom vi ur poolen dar vi spenderat onsdagen och torsdagen! Revet var sa mycket finare an det pa Whitsundays, massa fina farger och fiskar! Vi gick ner till nastan 10 meter idag under bada dyken, det var haftigt. Det traktiga ar bara att alla farger absorberas av vattnet sa nar man inte snorklar langre utan gar ner och dyker sa ar det inte lika fint langre, mer blatt, brunt och gratt. Forsta dyket simmade vi runt och tittade, tror vi var nere ca en halvtimma, det var iaf planen fran dagen innan. Andra dyken gick vi ner till 8.8 meter och ovade pa olika saker som att ta ut regulatorn (den man andas genom) och hitta den igen och fylla cyklopet med vatten och sedan tomma det igen. Saker som ar viktiga att kunna. Tyvarr kom aldrig Jennie ner da hennes oron gjorde jatteont, hon gick ner till 4 meter men var sedan tvungen att vanda da hon inte kunde jamna ut trycket i oronen... Men imorgon ska hon klara det, hoppas att hennes oron har en battre dag da! Jag trodde jag skulle ha jattestora problem med det da jag haft det lite svart i poolen men det gick hur bra som helst, forsta dyket kande jag kanpp nagonting, andra gjorde lite ont da vi gick upp till ytan fortare, ner var dock inga problem alls.
Imorgon har vi tva mer dyk och sedan ska vi forhoppningsvis kunna ta emot vart certifikat. Poolovningarna och teoritestet klarade vi igar. Jag hoppas ocksa att vi ska kunna fa ta ner en kamera sa jag kan visa er allt fint vi sett dar nere.

Blir lite slarvigt skrivet men man blir lite smatt stressad har nar man inte kan sitta vid sin egen dator. Ikvall ska vi ta det sa lugnt som det bara gar, vi ar helt slut efter valdigt tidiga mornar hela veckan och sedan har vi ju behovt lara oss och komma ihag saker ocksa, livet ar hart ;)

Hoppas ni har en trevlig valborg hemma, har firar vi den med somn!

Tillbaka fran regnskogen

Vid 5 i eftermiddags rullade vi in var roda lilla bil i Cairns idag efter tva fantastiska dagar i Cape Tribulation, regnskogen. Vi akte upp dit i gar runt lunch i var lilla hyrbil, jag, Jennie och den danska tjejen Signe. det ar ca 19 mil upp dit sa det tar nastan 2 timmar att kora. Men det var det vart. Pa vagen upp stannade vi i Port Doglas, en litet mysig samhalle (liknade de flesta andra stallen som inte ar stader har), at lunch dar innan vi begav oss uppat igen pa en fantastiskt vacker vag utmed stranden. Tog en lite farja over en a och vips sa var vi mitt inne i regnskogen! Da klockan hunnit bli ganska mycket sa bestamde vi oss for att gora det mesta imorgon, las idag, sa vi stannade endast pa en glass cafe dar de gjorde egen glass och fikade lite. At en jattegod glass, kokosnot och macadamiannotter, mums. Sedan akte vi vidare till vart hostel, fick ett valdigt, enligt var standard lyxigt rum! Till kvallsmat blev det pannkakor, ett tips, stek inte pannkakor i en tropisk regnskog, det ar helt enkelt for varmt!!
Somnade vid 23 nagongang.
Sag till att fa upp de andra tidigt morgonen efter, jag var uppe kl 05.30 och duschade, Jennie och Signe var sedan efter mig. Strax efter 7 var vi klara och da receptionen annu inte oppnat fick det bli frukost utanfor dorren till receptionen. Lamnade hostelet runt 8 och korde sa lang upp vi kunde komma, tom lite langre da vi korde fel ut pa en grusvag! Sa vi borjade uppifran och arbetade oss mer mor farjan igen. Pa vagen hann vi med 3 eller 4 olika vandringar, dock ganska korta, en lite souvenirshop (kopte en bok om Cape trib sa jag kan komma ihag vad vi sett),  en till glass fabrik (dock inte lika god glass), te plantage och ett discovery center som vi inte gick in i da det osregnade och var ganska dyrt.

De stanger har nu, sa jag maste ga! Far fortsatta i morgon eller senare!

Anzac day

Oj, nu skriver jag mer inlagg an vad ni kommenterar, sa ska det ju inte rikigt vara! Men Jennie ville skypa hem och vi hade en del tid over sa vi hamnade har igen. Idag ar det anzac dag har i Australien, fran borjan var det en minnesdag for de militarer fran Nya Zeeland och Australien som dog under forsta varldskriget i Gallipoli, Turkiet. Nu har det blivit mer av en minnesdag for alla de militarer som dog och kampade for sitt land mer generellt. Har kanns det mest som en anledning att ga ut och dricka ol, lite som midsommar hemma i Sverige, dock med ett djupare syfte. Man har sett fulla man lite har och dar under dagen, en pratade pa en halvtimma med mig och Jennie precis efter att vi avslutat var lunch. Han varnade oss for Cairns under natten sa vi far val se upp lite kvall sa vi kommer helskinnade harifran. Anzac day for oss innebar dock en ganska ohandelserik dag, allting ar namligen stangt. Jag menar verkligen ALLTING, till och med mataffarerna! Vi som hade planerat lite shopping idag.. Det fick bli turisaffarer och alla surfbutiker istallet, de var de enda som var oppna. Kopte digital fortress boken av Dan Brown pa en markad och ett stort traarmband, men det var nog bra att det inte blev mer, behover spara lite ;)

I eftermiddag har vi bokat en hyrbil som vi ska hamta upp halv 12 imorgon. Jag, Jennie och en dansk tjej till ska aka upp till Cape tribulation i 2 dagar. Jag ser verkligen fram emot detta efter att ha fatt lite information fran en reseinformation, det verkar helt fantastiskt! Tyvarr ska det tydligen regna mycket imorgon sa vi hoppas att vi kan ta oss hela vagen, det var en a pa vagen upp som latt blev oversvammad sa vi far se!

Far se vad som hander ikvall, formodligen blir det en svang pa stan, det lar nog vara ganska livat!

24 april

Laste mitt tidigare inlagg om att jag skulle visa er harliga bilder fran nar vi ligger och solar pa dack omringade av ett bla/gront hav, tyvarr kan ni inte fa se nagra sadana bilder da det var mulet hela segelturen! Forutom da nar vi lamnade hamnen och sista halvtimman innan vi kom tillbaka till hamnen ;) Sa sa mycket solning blev det tyvarr inte men det gick ingen nod pa oss for det, vi hade jattekul! Snorklade en massa, en gang tillsammans med en skoldpadda som sakert var en meter lang! Det var haftigt. Sag ocksa en massa andra fiskar, det basta var att simma rakt in i ett stim sa alla de fargglada fiskarna kom upp endast ett par centimeter fran cyklopet! Vi gjorde ocksa ett besok pa Whiteheaven beach som var en helt fantastisk strand, formodligen hade den varit hundra ganger vackare om solen hade tittat fram. Baten vi var pa, Wings 3 var jattefin och hade en jacuzzi pa dack vilket inte var helt fel.
Vi kom tillbaka fran seglingen i tisdags, pa kvallen vad det fest med alla fran sin bat och de andra batarna som hade varit ute samtidigt, med gratis ol i baren. Morgonen efter skulle varan buss ga 9.40 men den hade gatt sonder och var ca 2,5 timmar forsenad sa vi satt dar pa busshallplatsen och vantade i dugg regnet... Roligare har vi haft. Bussen kom tillslut och resan upp till Townsville gick fort, val dar hoppade vi pa en farja ut till Magnetic Island, tog bussen upp till vart hostel dar vi satte upp vart kara talt. Da affaren hade stangt nar vi var klara fick varan planderade tonfisksallad med kokt agg bytas ut mot en pizza i baren. Nar vi satt dar och at sa kom en engelsman och en dansk tjej och satte sig vid oss och pratade lite. Vi bestamde att vi skulle ta bussen lite langre soder ut pa on och titta pa ett padd race (eller toad race som det heter har). Det hela gick ut pa att man bjod pa paddor som sedan sattes i en inhangnad i mitten av en ring, den forsta paddan som korsade ringen efter att de slappts ut hade vunnit och personen som bjudit pa den paddan vann potten. Ganska kul ide som drog massor med folk men tyckte anda att det var att plaga paddorna lite val mycket...

Nar jag vaknade morgonen efter kande jag att jag blivit forkyld sa under torsdagen spenderade jag mesta tiden i taltet, hojdpunkten pa den dagen var val ingefar att oppna en kokosnot helt fran borjan med en konservoppnare, det sager ungefar hur bra jag madde ;) Det var synd att jag skulle bli sjuk for Magnetic island verkade jattefint och jag hade garna hyrt en bil eller moppe och akt runt och tittat lite mer. Vi lamnade Magnetic island igar, trodde aldrig jag skulle ta mig igenom den dagen, ni vet hur det ar nar man vaknar upp jatteforkyld och knappt orkar resa sig. Men resan med buss, bat och sedan greyhound buss i 7 timmar gick anda ganska bra. Vi lamnade hostelet pa magnetic island kl 13.05 och var framme i Cairns 20.30 sa det blev en lang resdag.

Idag regnar det sa det far bli en shoppingdag idag och titta runt lite har i Cairns, det ar jatteskont att vara tillbaka i en stad igen, vi har ju inte sett en stor stad sedan Surfers Paradise!

Nu blir det segling

Om ett par timmar ger vi oss ut pa havet for att segla runt Whitsundays oarna i 3 dagar. Solen har antligen tittat fram lite sa det ska bli riktigt harligt att ligga pa dack och sola medans baten guppar fram. Lovar att vi ska ta massa bilder och reta er med! Annars har denna veckan varit ganska trakig da det regnat och varit mulet den mesta tiden... Hoppas det vander nu, varat humor behover nagot att gora sa seglingen kommer val tajmat. Vi ar tillbaka fran seglingen pa tisdag och pa onsag morgon aker vi upp till Townsville och formodligen Magnetic island. Sedan ar det bara Cairns kvar innan vi vander tillbaka till Sydney. Det gar fort nu pa slutet.

Tycker vulkanutbrottet pa Island ar lite coolt, sag ett inslag pa nyheterna igar tank att alla flygplatser i hela norra Europa ar stangda, galet. Undrar hur lange det haller pa, vi kanske blir kvar har over sommaren ;)

Ta hand om er sa skriver jag mer nar vi kommer tillbaka!

Airlie beach

Nu ar vi i Airlie beach i Whitsundays. Det ar en jattemysig men valdigt liten by, lite som Byron. Det har osregnat hela eftermiddagen sa just nu behover ni inte kanna en storre avundsjuka over att vi ar i soliga Australien, det kan tydligen regna har med... Har inte hant sadar jattemycket sedan jag skrev sist. Vi lamnade Kenrol, boskapsfarmen vi var pa i mandags morgon och akte upp till Airlie beach. Har bodde vi sedan 3 natter hos en man som till en borjan verkade jattelaskig, jag var livradd nar vi skulle somna. Han blev sedan trevigare och trevligare men da vi redan dragit till med en logn for att komma darifran sa akte vi igen igar. Vi var ganska uttrakade hos honom, det var ett wwoofing stalle men vi jobbade knappt nagonting, fanns ingenting att gora. Sa vara dagar spenderade vi framfor ett antal filmer, bocker och dagboken.

Pa sondag ska vi borja vara 3 dagars segling runt Whitsundays oarna, vi hoppas verkligen pa att vadret ska klarna upp en hel del, tyvarr ar det stormvarning pa sondag sa far se hur det gar.... Om det blur hyffsat med sol sa kan det nog vara riktigt fint!

Nu ska vi snart ga tillbaka till campingen och vart talt. Med tanke pa hur mycket det regnat de senaste timmarna sa kanner jag att risken for att det ska ha regnat in ar ganska stor...

Om ni kanner for att skicka ett sms eller ringa sa ar mitt mobilnummer 0449863726.

Hoppas allt ar bra med er darhemma, skot for er att varen borjar komma!

Livet pa farmen

En liten fagel viskade att nagon hade sagt att mitt forra inlagg var det samsta nagonsin sa jag ska forsoka fa till det lite battre nu.
Jag stortrivs har pa garden, gud vad jag alskar livet pa landet. familjen ar helt underbar och jag hade kunnat stanna har i flera veckor till. De ar riktiga australiensiska bonder men en accent som ibland ar omoljig att forsta. Loove it!
Vi far lara oss sa mycket har och Wendy (var host) later oss prova det mesta, i forrgar hade vi tex vara armar i en kos rumpa, precis som veterinarerna. Vi har ocksa fatt prov att mjolka en ko efter lite ledande fragor fran mig. Har alltid velat prova det och det var inte alls sa svart som jag hade forvantat mig, mjolken var dessutom jattegod! vi har oxa drivit boskap pa fyrhjulingar, idag fick jag driva ca 7 kor sjalv, det gick valdgt bra aven om det inte var sa svart da de visste vart de skulle. Det ar en annan wwoofare har med, Lynda och vi 3 har jattekul ihop.

Pa mandag morgon aker vi till Whitsundays till ett annat wwoofing stalle, ah, vill inte aka harifran!

Ett kort men battre inlagg an forra gangen hoppas jag!

Nu at det dags for tacos som jag, Jennie och Lynda lagat. Jag alskar Australien mer och mer for varje dag!

Woofing i Rockhampton

Okej, en snabb uppdatering.

Vi ar i Rockhampton pa en boskapsfarm
Vi mar bra
Har jattekul
Trivs super
Vadret ar varmt och soligt
Ryggen ar mkt battre
Nu ska vi ga och mjolka en ko

Ring mig om ni vill veta nagot mer, mamma har mitt nummer, jag har inte lart mig det an.