Om

Min profilbild

Ida Gunnarsson

Hej och välkommen till min bligg! Jag heter Ida och är 23 år gammal. Bloggar om min vardag som Socionomstudent, sambo och hästentusiast.

Fraser Island

Nu sitter jag pa ett hostel i Hervey bay efter 3 harliga dagar pa Fraser Island. Tillsammans med 7 andra gav jag jag och Jennie oss ivag pa var 4wd on Fraser. Hade det hur bra som helst och jag ar glad att jag hann fylla 21 innan detta, det var sa roligt att kora omkring i den losa sanden pa smala vagar inne i skogen och sedan kora precis vid vattenbrynet ute pa stranden, mil efter mil. Dagarna agnades at att upptacka sa mycket av on som mojligt och pa kvallarna var det fest pa campingen med massa andra som ocksa vad pa Fraser och korde bil. Det basta forutom korningen maste varit en utav sjoarna, vattnet var helt kristallklart, nastan som att bada i en pool.

De sista dagarna innan vi lamnade Surfers Paradise hittade vi oxa pa massa saker. Det blev ett besok pa Wet 'n Wild, ett aventyrs bad, en till lunch pa hard rock cafe, en utekvall pa en krog med gratis intrade och gratis drinkar hela kvallen, man fick hur manga man ville! Vi hann ocksa med ett besok hos doktorn for att kolla upp min rygg och Twinrix vaccin for Fiji, doktorn trodde att det var en inflammerad disk och sa att jag borde rontga ryggen nar jag kommer hem, fick lite medecin for varken. Fick ocksa ta vaccinet mot hepatit A och B sa det kanns skont att ha allt gjort nu.

Kl 2 idag gar bussen mot Town of 1770 dar vi ska talta igen, vi kommer nog fa med och tva engelsman ocksa som sallskap.

Hoppas allt ar bra med er och forlat for dalig uppdatering, men jag har sa mycket annat att gora an att sitta vid en dator overallt. Det ar inte forsta prioritet om jag sager sa ;)

Surfers paradise

Nu sitter vi i tältet uppe i surfers paradise och har precis avslutat vår grötfrukost, stadigt. Började precis regna... Jag hade hoppats på att kunna ligga på stranden ett tag idag ju. Får hoppas det går över. Dagens planering är ganska öppen, vi ska in till en vårdcentral och kolla upp min rygg som har blivit alldeles sned och fråga om vaccination till fiji. Sedan blir det en sväng på stan, stan som för övrigt är hur cool som helst! Imorgon blir det förhoppningsvis ett äventyrsbad om min rygg är bättre, annars movie world!

Det har med backopacking...

... det ar nog inte rikigt varan grej...

Vi skulle egentligen suttit pa bussen till Byron Bay nu men da vi glomde kvar taltet pa hostelet och inte kunde vanda blev vi tvugna att stanna har en natt till. Detta innebar att vi ocksa var tvugna att boka om var dag i Nimbin tills i overmorgon, som tur ar ar australiensarna flexibla sa det var inga problem alls.

Utover denna lilla incident sa har dagen varit bra, vi var pa stranden och boggieboardade, mycket roligare an surfing! Kanske for att man inte behovde ova sa mycket ;) I formiddags lyckades vi fixa det mesta med alla bokningar, hittade en camping i Byron, fixade ett wwoofingstalle och bokade bussen. Halften av detta spelar ju inte sa stor roll nu nar vi missade bussen, men anda, det kanns bra. Nu behover vi bara fa tag i Peter Pan sa vi kan fa ett bokningsnummer sa vi kan boka Fraser Island dagarna, typiskt att de inte kan svara....

En annan bra sak, jag lyckades av misstag gora nagot med datorn sa jag inte behovde betala for dessa 30 minuterna, perfekt! Jennie gjorde precis samma sak 5 minuter innan mig. Vilka sma hackers vi ar ;)

Nu, mat.

Coffs Harbour

Hej igen!

Nu sitter vi pa ett hostel i Coffs Harbour och forsoker boka bussbiljetter harifran tills imorgon. Hur tror ni det gar? Sjalvklart at skogen, vi har fel pin kod och kontoret ar stangt ;) Vi far hoppas pa att det gar att boka imorgonbitti istallet, Jennie ar forbannad men jag vet att detta kommer ordna sig. Don't worry, be happy :)

Vi har iallafall haft en jattebra dag. Vi kom hit strax efter 7 i morses och fick checka in vid 8. Da vi knapp sovit pa bussen sa somade vi fort i vara sangar och sov fram till 10 ungefar. Efter det gick vi och hyrde varsin cykel och cyklade till 'the big banana'. Vet inte egetnligen vad anledningen med den ar, med det var en stor latsas banan och ett fik med godsaker gjorda av banan. Vi cyklade efter detta vidare till en liten men jattefin strand dar vi la oss och solade och badade. Temperaturen i luften maste varit narmare 27 och vattentemperaturen minst 25, det var sa harligt! Vi spelade in ett litet filmklipp som vi tankt lagga upp, hall ut det kommer efter att vi fatt ordning pa diverse sladdar och minneskort.

Lite lagom branda cyklade vi tillbaka till hostelet for att hamta vart stormkok da vi tankt cykla ut pa en udde och laga lite mat i solnedgangen. Allt gick perfekt tills vi var framme och insag att vi glomt tandstickor... Det fick bli vattenmelon istallet. Nar vi kom tillbaka till hostelet sa var det dags for grillning, gott var det! Tack Anna :)

Nu ska vi kika igenom campingboken och hitta ett stalle vi kan campa pa i Byron bay dit vi aker imorgon. Vi ska utnyttja taltet till max nu nar vi slapar runt pa en extra 5 kg!

Och angaende mitt pass som jag sa passande slarvade bort i gar natt mitt under varsta stressen, det ar aterfunnet. Hittade det i min ryggsack, sa nu kanns allt lugnt och jag kan formodligen utan problem fa flyga fran Cairns tillbaka till Sydney.

Ikväll är det dags!

Detta får blir det sista inlägget från Sydney, klockan 23.00 ikväll beger vi oss uppåt längst kusten. Första stoppet blir Coffs Harbour där vi stannar en natt. Har ingenting planerat där utan stannar väl mest där för att ha varit där. Sedan så kommer våran resa se ut ungefär såhär:

- Byron Bay, med en dagsutflykt till Nimbin där det är lagligt att sälja/röka hasch.
- Surfers Paradise, där det garanterat kommer att bli en dag på Wet'nWild, ett stort äventyrs bad.
- Brisbane en dag
- Fraser Island, här ska vi ut på ön i en fyrhjulsdriven bil och köra runt med några andra okända backpackers och campa i 3 nätter.
- Town of 1770, här stannar vi bara någon natt
- Rockhampton, här ska vi förhoppningsvis Wwoofa en vecka om allt går som planerat och de vill ha oss där ;)
- Whitsundays, ut bland öarna och segla i 2 nätter
- Cairns, här blir det dykning i stora barriärrevet i 4 dagar så vi får vårt dykcertifikat och sedan forsränning. Sedan blir det förmodligen också ett besök i regnskogen.

Detta är de sakerna som redan är bokade på vägen upp och som vi garanterat kommer att göra, sen kommer vi förhoppningsvis lyckas fylla våra dagar med masssa annat roligt också! Varje dag är planerad och det är bara ett par dagar som är tomma, så vi kommer att ha fullt upp! Planen är att vi ska komma tillbaka till Sydney runt den 5 maj för att åka tillbaka till The Blue Mountains och följa med den familjen vi bodde hos förra veckan ut på en gård en helg innan vi beger oss till Fiji den 10 maj. Tight schema men detta ska bli så roligt! :D

Kommer nog att bli ännu sämre uppdatering nu då jag inte vet hur ofta jag kommer att kunna använda internet, men ska försöka att skiva så ofta jag kan så ni får följa med på vårt äventyr!

Ta hand om er sålänge, nu sticker vi!

17 mars

Nu var det ett tag sedan jag skrev igen. Jennie har varit här i en vecka men det känns som minst två! Helgen (tors-mån) spenderade vi i The Blue Mountains hos Jennies mormors kompis, en jättesnäll gammal dam som tog emot oss med öppna armar. De hade planerat hela helgen för oss, hon och hennes dotter med familj tog oss ut på en massa utflykter. Vi åkte upp i bergen och tittade på ´de tre systrarna´ som är en klippformaition, åkte världens brataste tåg nedför berget, hade picknick i en park, åkte och tittade på OS sjöarna där de hade rodd och rafting, var ute och gick i en nationalpark för att se gamla handavtryck från abourginerna, grillade i nationalparken efter detta, ja massa saker! Sedan var vi och åt middag hos dottern och då hade jag och Jennie bakat en prinsesstårta som vi tog med som tack, de älskade tydligen den tårtan efter ett besök i Sverige.
Om allt går som planerat ska vi åka dit igen innan vi åker till Fiji då de frågade om vi ville följa med ut till en gård över en helg, och självklart vill vi det!

De tre systrarna

Tågrälset nerefrån

Picknick

Är ni inte imponerade?

Igår var jag och Jennie inne i stan, vi gick till Peter Pan's och försökte få ett bra paketpris på de sakerna vi vill göra på vägen upp till Cairns, det gick ganska bra så vi ska nog åka in och boka något idag. Tanken var att vi skulle åka uppåt imorgon men det bli nog på fredag istället. Allt är iallafall planerat nu, alla dagar är fulla och det är inte många lediga dagar! Just nu känner vi att det var bra att vi tog en semester på semestern på Fiji ;)

Jennie har anlänt!

Nu är Jennie här, hon kom vid halv 10 australiensisk tid. Resan verkade ha gått bra även om hon hade fått springa lite på Abu Dhabis flygplats pga ett försenat flyg och sedan tyckt att resan var väldigt lång! Det är den.

Nu sover hela huset, endas jag och Elin är vakna, vi har pärlat med pärlplattorna tjejerna fick av mamma och jag måste säga att Elin har ett grymt tålamod för att bara vara fyra, jag tror jag sällan gjorde klart en pärlplatta när jag var i hennes ålder. Nu sitter Elin på köksgolvet och leker med prinsessorna mamma skickade med Jennie.
Dialogerna går ungefär;
-What a beautiful dress you have!
-What a beautiful dress you have!!

-What a beautiful dress you have.

-I have a prince!

-What a beautiful day!

Hon är så söt men alla sina prinsessor! Sigrid har börjat gilla prinsessor med nu :)

Anna, jag lovar att jag ska ta väl hand om Jennie, ni kan vara lugna ;)
Helen, hennes bloggadress är http://realityismerelyanillusion.blogg.se/

9 mars

Gjorde comeback i Mana United idag! Vi hade match nu ikväll och vann med 2-0, jag gjorde båda målen, ett hårt skott i krysset i första halvlek och sedan ett stolpe in i slutminuterna. Båda snyggt assisterade av Karin. Hennes lår är äntligen bättre så hon kan spela igen! I morgon är det match igen mot samma lag, tror vi tar dem, vi kommer då också vara förstärkta av mer spelare och Jennie!

Och till mamma och pappa som är livrädda för att jag ska träffa en Australienare och bli kvar här, ni ska nog vara mer rädda för det här laget, de försöker värva mig för gott! Jag svarade att kanske, om de ger mig ett bra erbjudande ;)

Godnatt

Lek och bakdag

Jag är tillbaka i Sydney och solen skiner från en klarblå himmel, tänk att vädret alltid är bäst här!

Karin jobbar idag så jag passar barnen, vi har varit på lekplatsen nu på förmiddagen och lekt lite. Sigrid somnade i vagnen på vägen hem så nu när hon sover har jag och Elin passat på att baka en kladdkaka med hallon, en liten "välkommen till Australien tårta" till Jennie. Vi har bestämt att jag ska skriva och Elin måla en liten flicka på den, har en känsla av att det kan bli en prinsessa, den nya favoritsaken att måla! Medans kakan nu står i ugnen diskar Elin, hon anmälde sig helt frivilligt, roligt har hon men jag vet inte om skålarna blir så rena ;)

Jennie kommer äntligen imorgon, ska bli så roligt! Hoppas nu bara hon inte velat bort sig på någon flygplats ute i världen, hon var nervös för att hon skulle göra det ;) Hon borde vara på flyget till Abu Dhabi nu och ha ca 2 tredjedelar kvar av resan. Man inser verkligen inte hur långt bort Australien ligger förrän man suttit på flygen hit och rest i 28 timmar!

Nu ska jag se om jag kan få ihop lite lunch till oss, Elin diskar fortfarande och säger att disken blir jätteren och det ser faktiskt bra ut!

Sista natten

Nu är det sista natten jag är här uppe i Byron Bay, kan ni förstå att det redan gått 5 veckor?! Inte jag, tiden har gått så fort, samtidigt har jag kommit till rätta väldigt bra nu så det känns väldigt konstigt att lämna alla här, det känns som om jag känt dem en evighet. Mysko. Hur som helst, jag och Jennie kommer garanterat göra ett stopp här uppe om några veckor så då kommer jag förmodligen träffa min lilla ´familj´ igen.

Veckorna här avslutades med ett grillparty hos grannen för alla på ´gatan´. Det var trevligt med god mat, dock kände jag inte en enda så det var ganska stelt. Att familjen knappt kände någon heller gjorde det inte bättre.

Nej, nu är jag ganska tröttså det är nog dags att sova. Bussen går 08.14 imorgon.

Godnatt!

En trött dag

Det är roligt att kunna vakna upp två mornar i rad och inse att man fyller år på båda :) Tur att pappa och mamma är här nu, det hade blivit dubbla frukostar på sängen då! Nej nu ska jag sluta tjata om detta, ni vet att jag är 21 nu ;)

Har varit jättetrött och seg idag, dagen har gått ganska långsamt... Tror detta kan vara resultatet av en sen kväll, ett långt samtal med Lisa om oviktiga saker.

2 mars 2010

Min födelsedag har varit jättebra, dock väldigt annorlunda!! Började dagen med att mamma och pappa ringde klockan 7 på morgonen och väckte mig, tyckte de lyckades följa traditionen bra där förutom att jag inte kunde höra dem smyga upp för trappan och sedan få min sedvanliga frukost på sängen med mackor, te, tårta och presenter. Present fick jag iof, har inte ´öppnat´ den än bara. Då jag hade sovmorgon idag så somnade jag om och gick inte upp förrän 10.20, skönt!! Kokade ihop min havregrynsgröt och hade en lugn frukost i mitt lilla hus. Gick sedan upp till huset och tittade på film tillsammans med sonen i familjen som var hemma från skolan. Det blev Whip it och Marley and me, den sistnämna har jag nog sett 5 gånger nu. Kan man inte fira sin födelsedag med familj och vänner så får man ta det näst bästa, en film med Jennifer Aniston ;) Till detta blev det lunch och sedan tårta :)
Efter detta så satt jag en liten stund vid datorn och pratade med Linda, Linda som förövrigt bestämt sig för att fira mig imorgon då det är den 2 mars i Usa! Ute öste regnet ner och vid 4 tiden var det dags att mata hästarna, när vädret inte är på ens sida får man helt enkelt göra det bästa av situationen så jag tog på mig min outfit från igår och så satte vi igång. Efter detta var gjort blev det lite lek i geggan, titta på bilderna nedan. Efter en varm dusch så åt vi en mysig middag jag, mamman och barnen. Jag fick ännu mer tårta, sång och paket :) Sedan blev det lite dansuppvisning av dottern innan det var dags att gå och lägga sig. En väldigt bra dag helt enkelt, udda men bra!

Vi var förresten och såg Shattered Island (tror den hette så) på bio i måndags och har ni inte sett den så kan jag verkligen rekommendera den, den var så bra! Väldigt förvirrande och man var tvungen att tänkta precis hela tiden, se den!

Dagens outfit

Nu fick jag in bilderna!

Andra bloggare älskar att lägga ut sin ´dagens outfit´ på bloggen, jag har inte riktigt hakat på den trenden. Det finns en enkel anledning till det, jag hatar mina kläder jag har just nu! Jag är så trött på dem att jag skulle kunna slänga allt i detta nu.
Idag är det dock annorlunda, jag har hittat den perfekta outfiten, enkel, tidlös och oerhört funktionell. Låt mig presentera, The outback.

- Oljerock, okänt märke
- Gummistövlar i en storlek som minst är 45
- Rutig Oversizeskjorta
- Shorts, stadium

En optimal outfit i ett väder som detta, det har regnat konstan hela dagen. Så till alla er som tror att jag lever ett glassigt liv med klarblå himmel och strålande sol varje dag, ta er en titt på bilden nedan. Detta är min verklighet.

Detta får avsluta mitt bloggande som 20åring, 20 har varit en väldigt bra ålder och jag känner att jag gjort allt det jag velat göra. Har dock lite smått panik över vad jag ska göra i höst, har fått den frågan alldeles för mycket i helgen. Så i desperation gjorde jag denna quiz om vad jag borde plugga vidare till.
Mitt resultat blev;

Du Blev Naturnära Nora:

Vill du arbeta med naturen, med djur eller på en bondgård när du blir stor? Kanske drömmer du om att arbeta på en djurpark eller med avverkning av skog? Inom lantbruk, skogshållning och djurhållning finns många olika vägar att gå beroende på vad du vill arbeta med. A och O är ansvar och arbetar du med exempelvis djur måste du förbereda dig på att ge mycket, både tid och energi. Vill du arbeta med skogshållning och köra tunga maskiner, måste du ha en teknisk känsla och körkort.

Haha, det var väl kanske inte direkt det jag vill jobba med i framtiden...