Om

Min profilbild

Ida Gunnarsson

Hej och välkommen till min bligg! Jag heter Ida och är 23 år gammal. Bloggar om min vardag som Socionomstudent, sambo och hästentusiast.

Naturens vilda djur

Ja nu när spindelchocken börjat lägga sig (jag lovar er, spindlarna här är enorma och svarta...) så väljer naturen att ta mig till nästa steg. Igår kväll hittade jag en död mus på golvet jämte min säng, den hade förmodligen hittat något litet kryphål in till mitt rum från stallet. Inte speciellt mysigt men jag har sett en del döda möss de senaste åren på grund av Oboy och Bagheera. Sopade upp den och slängde ut den i trädgården. I morse hittade jag en drunknad råtta i en av hästarnas vattenhinkar... Som tur var var den liten annars vet jag inte vad jag hade gjort... Hällde ut den i hagen, kanske inte det bästa stället men jag tänkte verkligen inte försöka transportera den någon annanstans och hästarna bryr sig väl ändå inte om den?
Dagen flöt på och jag höll mig inne för att städa huset, tog min trip till den lilla byn här, postade ett vykort till mormor och köpte lite lunch. Det är så roligt att köra bil igen! Jag tyckte att mina möten med skadedjur var tillräckliga för denna veckan, men där hade jag fel, ack så fel. När familjens son hade kommit hem och vi står i köket och tittar ut över trädgården och hagarna ser vi något ligga på bakgården, långt, stort, smalt... Vad kan detta vara? Jo, precis, en orm!! Vi går ut för att få en närmare titt, och där mitt på trädgården ligger en 2 meter lång PYTONORM! Som tur var var den död, hur den kunnat dö på det sättet mitt på gården med en nacke i en omöjlig vinkel har varit kvällens disskutionsämne. Min hosts partner kom som tur var några timmar senare och kunde lyfta bort den åt oss. Pytonormar är inte giftiga men fortfarande, är det inte precis det här ni också hittar hemma i era trädgårdar?!

Lyckades slarva bort min mobil senare under kvällen så fick köra en lite tur för att försöka hitta den, jag gjorde det som tur var men jag blev lite nervös där ett tag. På vägen såg jag ett par stora giftiga paddor men de börjar bli vardag nu så de är mest äckliga och farliga för Australiens ursprungliga djurarter.
Jag känner att jag börjar handskas med djuren här ute i bushen ganska bra, men bara ganska. Jag är iallafall mycket mer tålig än de wwoofare som grannen fick i helgen, de vände direkt när de fick se att det fanns några myror i deras rum...



Vad kan detta vara?




Min Havaiana flipflop är storlek 39-40...



Den här tar vi och slänger bort med hjälp av golvmoppen!


Kan dock meddela att jag förmodligen lyckades ta kol på spindeln i mitt hus jag skrev om för några dagar sedan, hittade en död i samma storlek som den jag sprayade. Alltid något. Sedan åt vi tacos ikväll, så himla gott!! Jag har inte ätit det under hela tiden jag varit i Australien och var så sugen på det häromdagen, passande!

Kommentarer
Postat av: mamma

Oj vad du varit flitig. Ja du får då vara med om både det ena och det andra. Häftig orm! Det blir din uppgift att jaga smådjur här hemma sedan. Det är inte bara du som längtar. Vi väntar på dig här hemma oxå ska du veta, men både vi, Borås och vardagen finns kvar när du kommer. Dock inte snön får vi hoppas. Kram gumman.

2010-02-17 @ 13:09:51
Postat av: Emma

fyyyyy vad läskigt med ormen!

2010-02-17 @ 22:37:48
Postat av: Camilla S

Åhhhh fy vilken äcklig orm. Blä. Du är tuff Ida som ännu är kvar i landet. Jag vill då aldrig åka till Australien. Ormar är min största skräck!

Tacka vet jag snön (även om jag börjar bli lite trött på den nu...) då kommer inga ormar fram!

2010-02-18 @ 08:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0