Om

Min profilbild

Ida Gunnarsson

Hej och välkommen till min bligg! Jag heter Ida och är 23 år gammal. Bloggar om min vardag som Socionomstudent, sambo och hästentusiast.

Rojalist javisst!!

Tror ingen idag har undgått att det har fötts en ny liten tronföljare! Helt fantastiskt och jag gratulerar kronprinsessparet till detta :) Som vid de flesta andra kungliga högtider så väcker detta så klart många glada känslor hos många bland det svenska folket, men det skapar också en stark debatt om monarkins vara eller icke vara.

Jag kan säga att jag måste se mig som rojalist. Jag tycker det är oerhört trevligt med vår kungafamilj som reser runt i världen och representerar vårt land, och dessutom gör det mycket bra. Tror ju inte att det är för inte som den svenska kungafamiljen är så uppskattade i andra länder. Jag ser verkligen inte anledningen till varför det skulla vara bättre med en vald stadschef. Visst, utåt sett kanske det ser mer demokratiskt ut, men samtidigt tappar vi ju väldigt mycket av vår kultur och den framtida historien. Då kommer argumentet att alla våra pengar försvinner till kungen, men jag tror inte heller att det hade varit billigare med en president, eller? Med tanke på de senaste diskussionerna om vad vår svenska regering spenderar på texiresor mm mm. Dåligt argument, jag vet, men ni förstår vart jag vill komma. Tror det är bra att ha det som det är nu, att regeringen sköter politik medans kungafamiljen får stå för representationen av landet. Känns som om det hade kunnat bli väldigt fel om ett parti också ska representera Sverige som helt land, nej då är det bättre med en oberoende part som gör detta.
Tycker det är så oerhört tråkigt att läsa alla statusar på facebook som kastar så mycket skit på den nyfödda prinsessan och resten av familjen, tyck vad ni vill men välj era ord! Sen är jag så konservatistisk och traditionsenlig av mig så har egentligen inget mer argument än det till varför det är rätt att man ska födas in till tronföljare. Jag tycker att det är fint att vi ändå bevarar så många av de gamla traditionerna, även om jag vet att just detta med att födas till tronföljare inte är så jättegammalt då det var Gustav Vasa som införde arvmonarkin på 1500-talet. Men det andra med, som konseljen och vittnesbekreftelsen även om det senare kanske inte har så stor betydelse längre då vi får hoppas att Karolinska inte bytte ut barnet ;)

Dit jag egentligen vill komma är att jag tycker det är fint att vi har en kungafamilj som representatner för Sverige och att man vid sådana här tillfällen känner en extra stor gemenskap i landet, något som många också sagt i olika intrevjuer under dagen (ja, jag har följt detta lite väl mycket ;) )

Avslutar detta med den första bilden på den lilla familjen! (bilden kommer från kungahuset.se)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0